Skip to main content

Eπίδραση του άγχους στη μικροβιακή χλωρίδα του εντερικού συστήματος

Ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων, οι οποίοι βιώνουν καθημερινά έντονο στρες, υποφέρουν επίσης από  γαστρεντερικές διαταραχές. Το άγχος είναι μια φυσιολογική σωματική αντίδραση σε μια πίεση που ο εγκέφαλος εκλαβάνει ως απειλή. Λίγο άγχος μπορεί να είναι παραγωγικό, καθώς μπορεί να σε κινητοποιήσει, να σε βοηθήσει να είσαι πιο συγκεντρωμένος και να έχεις καλύτερη επίδοση. Ωστόσο το χρόνιο άγχος, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογική και σωματική μας υγεία.

Όταν βιώνουμε άγχος ή στρες το σώμα μας απελευθερώνει ορμόνες του στρες, όπως η κορτιζόλη. Η παρατεταμένη ή συχνή αντίδραση στο στρες μπορεί να διαταράξει την ισορροπία του μικροβιώματος του εντέρου (εντερική χλωρίδα). Η κορτιζόλη σε υψηλά επίπεδα μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ποικιλία και την αφθονία των ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο. H εντερική χλωρίδα παίζει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της καλής υγείας γενικότερα, συμπεριλαμβανομένης της ψυχικής μας ευεξίας. Βοηθά επίσης στην πέψη των τροφών, στην παραγωγή βασικών θρεπτικών συστατικών και στη ρύθμιση του ανοσοποιητικού συστήματος.

To έντερο και ο εγκέφαλος μας επικοινωνούν αμφίδρομα μέσω του έντερο-εγκεφαλικού άξονα επηρεάζοντας τα συναισθήματά μας, τις γνωστικές μας λειτουργίες και την αντίδραση στο στρες. Το έντερο συχνά αναφέρεται και ως ο ‘’δεύτερος εγκέφαλος’’ λόγω της άμεσης και συνεχούς αλληλεπίδρασης με τον πρωτεύοντα εγκέφαλο, μια αλληλεπίδραση που συνδέει το κεντρικό νευρικό σύστημα με το εντερικό νευρικό σύστημα.

Μια μη ισορροπημένη εντερική χλωρίδα μπορεί να οδηγήσει σε ένα εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα καθώς επίσης και σε γαστρεντερικές διαταραχές. Αυτή η απορρύθμιση μπορεί να κάνει τα άτομα πιο επιρρεπή σε ασθένειες και να επιδεινώσει περαιτέρω τα συμπτώματα άγχους. H διατήρηση μιας ισορροπημένης εντερικής χλωρίδας βοηθά στη ρύθμιση του ανοσοποιητικού συστήματος και τυχόν διαταραχές σε αυτή την ισορροπία μπορούν να επηρεάσουν την ψυχική υγεία.

Τρόποι αποκατάστασης της ισορροπίας της εντερικής χλωρίδας και βελτίωση πεπτικής λειτουργίας:

  • Αντιμετώπιση του άγχους με απλές τακτικές, όπως αργές και βαθιές εισπνοές, άσκηση, επικοινωνία με αγαπημένα πρόσωπα, επαρκής ύπνος, χαλαρωτική μουσική, ψυχοθεραπεία.
  • Επαναφορά των καλών βακτηρίων στο έντερο με την κατανάλωση ενός ευρέως φάσματος τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων φρέσκων φυτικών τροφών, όπως φρούτα, λαχανικά και όσπρια, γιαούρτι με ενεργές καλλιέργειες και τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως kimchi, κεφίρ, ξινολάχανο, miso και kombucha.
  • Αποφυγή του λίπους και των επεξεργασμένων φαγητών.
  • Καλή ενυδάτωση.
  • Μείωση του αλκοόλ και του καπνίσματος.
  • Κατόπιν συμβουλής από επαγγελματία υγείας μπορείτε επίσης να λαμβάνετε ένα προβιοτικό συμπλήρωμα, το οποίο θα περιέχει τη κατάλληλη ποσότητα και ποιότητα στελεχών καλών βακτηρίων.

Μια υγιής εντερική χλωρίδα μπορεί να βοηθήσει στη μείωση ασθενειών, στην αύξηση της παραγωγικότητας και στη γενικότερη βελτίωση της ποιότητας ζωής.

*Κείμενο του Ανδρέα Πυλαζέρη, Medical Affairs Advisor, MPharm, FD, MClinPharm UK